pondělí 4. května 2020

Čmelín

Než se pustím do chovu včel,
vyzkouším chovat čmeláky.
Domeček pro ně už mám doma,
teď ještě čmeláčí královnu
a chov může začít.
Dost jsem četla,
že to sice není tak složité jako chov včel,
ale že se první pokud nemusí podařit,
tak uvidím.
A proč zrovna čmeláky,
protože
čmelák dokáže opylovat i květy,
se kterými si včela neporadí
(rajče a jiné rostliny s dlouhou květní trubkou)
 
čmeláci létají už od +2°C a opylují od +8°C
(včela opyluje až při +15°C)
 
pokud jsou včely pilné,
tak čmeláci jsou ještě pilnější,
sbírají pyl až 18h denně,
to je přibližně 1000 květů denně
(čmelák navštíví 5x více květů
než včela medonosná
a snadno opylují i ve výše položených oblastech)
 
čmelák opyluje více než 70% našich rostlin
a některé jsou na něm dokonce závislé
 
má sice žihadlo i kusadla,
ale pokud není ohrožen,
není agresivní
 
chov čmeláků je snažší než chov včel medonosných
 
mají velmi zajímavé životní procesy,
které lze snadno ve čmelíně díky
pozorovacímu okénku sledovat
(děti i další zvědavce jistě hnízdo nadchne!)
 
spolu s květinami jsou díky své barevnosti
a vzhledu okrasou
a nedílnou součástí každé přírodní zahrady
 
 

 

 



4 komentáře:

  1. Pěkný domeček :-)) u nás jsem viděla čmeláky vylétat ze starého uloženého dřeva a nemám srdce jim tento jejich ,,domov,, spálit :-))) Držím palce ,aby se ti zadařilo s chovem včel!! Iv

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji, přeji krásné jarní dny

    OdpovědětVymazat
  3. čmelínek je kouzelný, ale neměl by být takto na slunci?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, bude stat pod stromem, ale zatím je prázdný. Hezké dny

      Vymazat

Seznam blogů

Pravidelní čtenáři

O mně

Moje fotka
Jmenuji se Iva a mám ráda všechno krásné, ať jde o maličkosti - krásný hrníček nebo o nádherný nábytek - kredenc po babičce anebo o upravenou zahradu. Vždy záleží na lidech, kteří tuto krásu vytvářejí a hlavně pro koho. Moje rodina není velká, mám už dvě dospělé děti a dva pejsky a jednoho hodného manžela, který sdílí mé nápady. marakovaiva@seznam.cz